Weinig energie en vitaliteit

Je moet nou echt toch eens iets aan je gezondheid doen. Je bent vaak moe, je hebt weinig energie en vitaliteit. En je hebt natuurlijk geen tijd en zin om je te gaan verdiepen in gezonde voeding. Dus wat doe je? Je gaat vitamines slikken in de hoop zo een barrière op te werpen tegen allerlei nare ziektes. Herkenbaar?

 

Wanneer extra vitamines?

De vitamine markt is al jaren booming business, er is zoveel te koop dus hoe maak je nou de juiste keuze en nog belangrijker; wanneer neem je nou voedingssupplementen? Om maar direct met de deur in huis te vallen; je hoeft geen vitamines bij te slikken! Ja, je leest het goed, niet zomaar naar extra vitamines grijpen want bij normale voeding ontstaan geen vitaminetekorten. Vitaminen zijn onmisbaar voor een normale groei en ontwikkeling. Vitaminen zitten in kleine hoeveelheden in vlees, vet, groente en fruit. Afhankelijk van het type vitamine, hebben we per dag enkele microgrammen tot tientallen milligrammen nodig. Als je gevarieerd eet ( volgens de schijf van vijf van het voedingscentrum*) dan krijg je genoeg vitaminen binnen. Ons lichaam kan vitaminen slechts in beperkte mate opslaan, eten we te veel vitaminen dan plassen we die uit.

Wanneer wel extra vitamines?

Er zijn echter mensen die wel supplementen kunnen gebruiken. Dit zijn zieke of oudere mensen die onvoldoende eten, alcoholisten, anorexia patiënten, mensen die een streng dieet volgen of na een vermageringsoperatie.

Daarnaast is er een aanbeveling voor extra vitamine K voor baby’s, vitamine D voor kleine kinderen tot 4 jaar, ouderen (vrouwen > 50 jaar en mannen >70 jaar), zwangere vrouwen, mensen met een donkere huid en mensen die te weinig buiten komen. Zo is het verstandig dat vrouwen die zwanger willen worden foliumzuur gaan innemen, evt doorslikken tijdens het begin van de zwangerschap. Tenslotte wordt voor vegetariërs/veganisten extra vitamine B12 en ijzer aanbevolen.

Vrouwen

Vrouwen die last hebben van een heftige menstruatie kunnen baat hebben bij inname van een ijzersupplement in combinatie met vitamine C, door deze combinatie wordt ijzer beter opgenomen in het bloed. Vrouwen in de overgang kunnen baat hebben bij inname van Calcium en vitamine D.

Realiteit

Volgens de reclame kunnen we met vitaminesupplementen onze dagelijkse stress, vermoeidheid en gebrek aan vitaliteit laten verdwijnen. De realiteit is dat het slikken van vitaminesupplementen geen enkel extra gezondheidseffect heeft. Neem jij zelf ook weleens voedingssupplementen?

*Het voedingscentrum biedt onder andere onafhankelijke informatie over een gezonde, veilige en meer duurzame voedselkeuze.

 

Please follow and like us:

Enjoy this blog? Please spread the word :)