Selecteer een pagina

Savasana

een eenvoudige houding in volledige ontspanning, liggend op de rug. Het wordt vaak gebruikt als begin- en eindhouding voor een yogasessie. Het is een oefening die bedoeld is om het lichaam, gedachte en de geest te ontspannen (bron: org.wikipedia.nl).

Als je niet aan yoga doet is deze houding ook echt de moeite waard om eens een keer uit te proberen. Het klinkt heel simpel, lekker op je rug liggen, dat doe je toch iedere dag als je op bed gaat liggen?

Dat klopt, alleen Savasana is een oefening en wel iets meer dan alleen maar op je rug liggen. Deze houding laat je hele psychologische systeem ontspannen, je lichaam krijgt de mogelijkheid om zichzelf te herstellen.

Tegenwoordig staan we de hele dag AAN, we hollen van de ene naar de andere afspraak. Tijd om te ontspannen nemen we vaak niet meer en doordat we de hele dag aan staan krijgt ons lichaam niet meer de kans om zichzelf te herstellen. Hierdoor ontstaan vaak allerlei chronische klachten of erger nog, je belandt in een burn-out!

We zijn met zijn allen steeds vaker fysiek en mentaal moe. Als jij je moe voelt ga dan eens 5 minuten in Savasana liggen. Hoe je dat doet vertel ik hieronder.

Oefening

Kom op je rug liggen op een yogamat, je voeten vallen op heupbreedte uit elkaar, je handpalmen zijn geopend en wijzen naar het plafond. Je armen zijn iets van je lichaam af, ze liggen als het ware in een V-vorm naast je lichaam. Blijf wel wakker en alert, voel de spanning uit je lichaam verdwijnen. Het is niet de bedoeling dat je in slaap valt tijdens de oefening! Door in deze houding te gaan liggen worden sensaties door aanraking tot een minimum beperkt. Richt je op je ademhaling en als je gedachten steeds afdwalen zie je gedachten als wolken die voorbij drijven, breng steeds weer je aandacht naar je eigen ademhaling en je lichaam. Probeer 5 minuten met gesloten ogen in deze houding te blijven liggen.

blogpost savasana

Tip

Het is belangrijk dat je tijdens deze oefening gemakkelijke kleding draagt, in ieder geval geen knellende kleding! Als je geen yogamat hebt gebruik dan een badlaken, je kan eventueel een plat dekentje onder je hoofd leggen als je dit prettig vind. Je kunt ook onder een dekentje gaan liggen tijdens de oefening, maak het comfortabel voor jezelf.

Ontspanningssessie

Ben je klaar voor echte ontspanning? Ga lekker op je matje liggen (eventueel onder een dekentje), luister naar deze ontspanningssessie en geniet van de ontspanning van je lichaam en geest.

Lees ook: Gewoon doorademen

Lig jij thuis wel eens in Savasana of doe je dit alleen tijdens een yogales?