Goed voor jezelf zorgen

Goed voor jezelf zorgen is meer dan alleen een lekker warm bad, of op de bank hangen met een leuk boek. Natuurlijk zorgt dit er waarschijnlijk wel voor dat jij je goed voelt, maar goed voor jezelf zorgen is meer dan alleen jezelf belonen met bijvoorbeeld een warm bad.

Sta jij weleens stil bij je eigen ademhaling?

Een goede ademhaling is heel belangrijk en helpt bij het kalmeren en voeden van je zenuwstelsel. Een goede ademhaling zorgt ervoor dat jij bijvoorbeeld je stress level op een normaal niveau kunt brengen, als dit nodig is.

Stress is oké, maar tegenwoordig staan we de hele dag AAN!

Je lichaam krijgt doordat het continue AAN staat niet meer de kans om zichzelf te herstellen. Je autonome zenuwstelsel raakt uit balans, dit zenuwstelsel bestaat uit twee delen, het sympathische en het para-sympatische deel. Het sympatische deel treedt tijdens stress situaties meer op de voorgrond en zorgt voor actie en kost je lichaam veel energie. Het para-sympathische deel is juist sterker tijdens rust en herstel, het bespaart energie zodat je lichaam de kans krijgt zichzelf te herstellen. Door continue AAN te staan, ontstaan er vaak allerlei fysieke maar ook mentale klachten.

Eenvoudige ademhalingstechniek

Vandaag laat ik je een eenvoudige ademhalingstechniek zien uit mijn online selfcare programma voor vrouwen. Je kunt de techniek gebruiken om meer rust in je lichaam te creëren. Rust in je lichaam betekent automatisch ook rust in je hoofd, je lichaam en je hoofd zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

De oefening 

Kom rustig zitten, het liefst op een stoel waar je goed rechtop kunt zitten. Je voetzolen raken beide de grond, voel goed je beide zitbotten op de stoel en ga rechtop zitten. Adem een paar keer diep in door je neus en uit door je open mond. Laat je schouders ontspannen door ze iets naar beneden te laten hangen en breng je borst iets naar voren. Plaats je rechterhand op je buik en je linkerhand op je borst, bemerk hoe je lichaam op en neer beweegt bij iedere in- en uitademing. Op een inademing laat je je buik iets naar voren komen en op een uitademing komt je buik weer iets terug. Je trekt als het ware een klein beetje je buikspieren aan. Observeer gedurende een aantal minuten je eigen ademhaling op deze manier.

Adem in en uit door je neus, hou je mond dus gesloten tijdens de oefening! Hoe vaker je dit oefent wordt ademen met je mond dicht uiteindelijk een gewoonte voor jou.

Borstademhaling en buikademhaling

Als je te gestrest bent zit je ademhaling vaak hoog en komt de ademhaling vanuit je borstgebied. Als je rustig bent dan komt je ademhaling meer vanuit je buikgebied. Door bovenstaande oefening toe te passen, leer jij op een eenvoudige manier jezelf rustig te krijgen in stressvolle situaties. Ademhalen vanuit je borst is bedoeld om je lichaam in actie snel zuurstof te leveren, maar houdt het lichaam ook in de actie en stress stand als je ‘hoog’ blijft ademen. Ademhaling vanuit je buik geeft je lichaam rust.

Nog meer praktische oefeningen?

In mijn online programma leer jij met praktische oefeningen en technieken van selfcare een dagelijkse gewoonte te maken. Je gaat zelf 21 dagen aan de slag met verschillende oefeningen, technieken en opdrachten, zodat jij zelf gaat ervaren hoe belangrijk het is om je stress niveau op een normaal niveau te brengen. Na het programma kun jezelf een aantal technieken uitkiezen die het beste bij jou passen in verschillende situaties.

Dus, wil jij graag:

  • Meer ontspanning creëren?
  • Leren van selfcare een dagelijkse gewoonte te maken?
  • Beter voor jezelf leren zorgen met eenvoudige, bewezen technieken?

Dan is de online training echt iets voor jou!

Begin vandaag nog! Het programma kost je eenmalig 49,95! Ontvang het programma direct in je mailbox! Je krijgt er een heerlijk zijdezacht oogkussen bij voor nog meer ontspanning! Het kussen is gevuld met gedroogde lavendelbloemetjes en lijnzaad (winkelwaarde 14,95).

Meld je hier aan voor het online programma

Steeds meer werkgevers vergoeden trainingen in het kader van preventief verzuimbeleid en duurzame inzetbaarheid. Informeer hier naar bij je eigen werkgever.