Selecteer een pagina

Gewoon doorademen….Zeg eens eerlijk, hoe vaak sta jij stil bij je ademhaling? Deze hectische tijd is een goed moment om eens wat vaker stil te staan bij je ademhaling. Sta jij überhaupt weleens stil bij je eigen ademhaling?

Goed voor jezelf zorgen

Ik deed dit ook nooit hoor! Tot het moment dat ik met yoga en mindfulness begon, er ging echt een wereld voor mij open. Ik leerde en ervaarde zelf dat mijn ademhaling – ondanks dat je ademhaling vanzelf gaat – veel te hoog zat. Door mijn altijd goedgevulde agenda met veel, vaak onbelangrijke afspraken en verplichtingen, die ik mezelf oplegde wist ik ook niet dat mijn ademhaling niet goed ging. Eerlijk gezegd, ik luisterde nooit naar mijn eigen lichaam, laat staan naar mijn eigen ademhaling, daar had ik echt geen tijd voor! Met een gezin, een part-time baan en vele studies was ik een drukbezet persoon. Altijd maar door, veel tijd en aandacht voor van alles en nog wat, stel je voor dat ik iets zou missen! Ik vergat alleen mezelf, ik had geen tijd om voor mezelf te zorgen. Tegenwoordig weet ik dat ik gewoonweg geen tijd nam om goed voor mezelf te zorgen. Als je niet goed voor jezelf kan zorgen, dan kun je ook niet voor een ander zorgen.

Luister naar je lichaam

Ik luister nu iedere dag naar wat mijn lichaam mij te vertellen heeft en Iedere dag tune ik bij mezelf in, luister ik even naar mijn lichaam en ademhaling. Mijn ademhaling verteld mij hoe het met me gaat, zit mijn ademhaling erg hoog in mijn borstgebied, zonder dat ik mezelf lichamelijk inspan, dan weet ik dat ik het even rustiger aan moet doen. Het klinkt misschien allemaal wat zweverig maar dat is het absoluut niet.

Eenvoudige ademhalingsoefening

Een hele eenvoudige oefening die ervoor gaat zorgen dat je door je ademhaling wat meer rust in je lichaam gaat krijgen, leg ik je graag hieronder uit.
Ben je gespannen en/of gestrest?
Probeer dan iedere dag deze eenvoudige oefening te doen. Als het kan kom je rechtop zitten op een stoel, zet je voeten allebei goed op de grond, je schouders zijn ontspannen en je armen leg je op je schoot. Sluit je ogen en adem een keer diep in en uit, laat de inademing door je neus gaan en adem deze paar keer uit door je mond. Merk je al dat je wat rustiger wordt?
Dan gaan we nu naar de volgende stap.
Leg nu je rechterhand op je buik en je linkerhand op je borst. Sluit je ogen weer en adem in door je neus en adem nu ook uit door je neus, voel welke hand vooral meebeweegt op je ademhaling. Breng je aandacht naar binnen en volg een aantal keer je in- en uitademing. Breng je aandacht naar je rechterhand en voel hoe je buik op en neer beweegt bij iedere in- en uitademing. Laat je buik naar voren komen op een inademing en trek je navel weer terug richting je wervelkolom op een uitademing. Als je de uitademing wat langer laat zijn dan je inademing creër je nog meer rust in je lichaam. En rust in je lichaam betekent automatisch meer rust in je hoofd!
Succes met oefenen, en vergeet niet om goed voor jezelf te zorgen, helemaal in deze onzekere tijd!