Balans

Balans

Als je het hebt is het zo vanzelfsprekend, maar raak je het kwijt dan is het lastig terug te vinden….Balans.

Deze 10 tips zorgen voor meer evenwicht en harmonie in je leven.

  • Een goed begin is het halve werk. Dus begin je dag door rustig wakker te worden en op te staan. Hoevaak gebeurd het niet dat je direct topje smartphone gaat kijken en vervolgens de hele dag door even de laatste nieuwtjes gaat checken? Begin je dag eens met 10 minuten meditatie of met een paar yoga oefeningen.
  • Minder online zijn. Zoek eens wat vaker de stilte op om te voelen en verwerken. Ben je vaak online, probeer dan in ieder geval niet meer na negen uur ’s avonds naar een scherm te kijken. Het licht van een scherm beïnvloed je biologische klok en daarmee ook je slaapritme. Je hersenen raken overprikkeld van altijd online zijn.
  • Zeg eens wat vaker Nee! En als je Nee zegt, doe dit dan zoveel mogelijk zonder uitleg waarom. Jij bent namelijk aan niemand uitleg verschuldigd als je Nee zegt. Vind je het moeilijk om direct Nee te zeggen tegen iemand, geef dan aan dat je er later op terugkomt.
  • Stop met multitasken. Dit kost enorm veel energie en leidt enorm af, focus je op één activiteit tegelijk en doe wat je doet met aandacht.
  • Vergelijk je leven niet met dat van een ander. Het lijkt vaak alsof iedereen om je heen alles aankan, maar dat is natuurijk niet zo!
  • Luister goed naar je eigen lichaam. Als je continue over je eigen grenzen heen gaat zendt je signalen uit, luister naar deze signalen! Tegenwoordig is stress steeds vaker de oorzaak dat je niet lekker in je vel zit. Zoek af en toe de rust op en besteed voldoende aandacht aan je lichaam.
  • Stop met ingewikkelde relaties. Merk je dat bepaalde mensen in je leven je alleen maar ongelukkig maken, je veel energie kosten in plaats van energie opleveren, dan is het de hoogste tijd om die relaties eens kritisch te bekijken.
  • Beweeg voldoende. Bewegen is een geweldige manier om van je stress af te komen. Hou je niet van sporten? Elke dag een half uur stevig doorwandelen is ook heel goed voor je.
  • Opruimen. Nu hoeft dat niet meteen á la Marie Kondo, feit blijft dat rommel zorgt voor stress. Begin klein en overzichtelijk en doe niet teveel in één keer. Geef dingen een vaste plek: je autosleutels in een bakje op de kast, jassen aan de kapstok, kranten op een stapel en schoenen in de kast.
  • Bewust ademhalen. Bewust ademhalen zorgt voor meer ontspanning en focus, het kalmeert je en laat je in het hier en nu leven. Een fijne oefening voor bewust ademhalen vind je hier.
Gewoon doorademen

Gewoon doorademen

Gewoon doorademen….Zeg eens eerlijk, hoe vaak sta jij stil bij je ademhaling? Deze hectische tijd is een goed moment om eens wat vaker stil te staan bij je ademhaling. Sta jij überhaupt weleens stil bij je eigen ademhaling? (meer…)